Naila Hekmat og Rizan Arab

Titlen for udstillingen var: Inspiration i eksil.

De 2 har udstillere begge deres daglige gang i galleriet og det er derfor med ekstra stor fornøjelse at vi kan præsentere vores næste udstillere.

Naila Hekmat og Rizan Arab er to kurdiske kunstnere der kommer fra samme by – Afrin – i Syrien. De har begge stor passion – og ikke mindst evner indenfor for billedkunsten. Deres indgang til denne verden er noget forskellig:

Naila Hekmat viste fra helt ung at hun havde evnerne, idet hun i en alder af 14 vandt en 2. præmie under konkurrencen ”Shankar” – en stor international konkurrence tegnekonkurrence i Indien. Et par år tidligere vandt Naila Hekmat også en landsdækkende tegnekonkurrence i Syrien.

Naila Hekmat ville helst have udannet sig på kunstakademiet, men efter venlig tilskyndelse fra forældrene, valgte Naila at læse Arabisk litteratur ved Aleppo Universitetet. Hendes store interesse for billedkunsten forsinkede dog uddannelsen noget, idet Naila Hekmat løbende modtog undervisning på kunstakademiet i Aleppo.

Rizan Arab tilgang til kunstverdenen er betydeligt mere formaliseret. Rizan Arab har afsluttet en 7 årig uddannelse indenfor kunst på Kunstakademiet i Damaskus og var så flittig (og dygtig..) at han hvert år blev udnævnt til ”den bedste” på årgangen. Oplysningerne har vi fået fra andre kilder – ikke fra Rizan Arab selv. Under – og efter uddannelsen underviste han på kunstakademiets afdeling i Aleppo i tegning og maling.

De udstillede værker skal ses i sammenhæng med at både Naila Hekmat og Rizan Arab er flygtninge. At opleve en ny kultur og andre folkeslag har selvfølgelig været en både spændendende og udfordrende oplevelse. Værkerne afspejler derfor på mange måder de vidt forskellige følelser som er en naturlig del af en sådan rejse, eksemplificeret med ord som ”glæde”, ”afsavn”, ”ro” og ”indsigt”.  Værkerne tager næsten alle udgangspunkt i kunstarten ”stilleben”.

Nedenfor ses et værk af Naila Hekmat:

 

Naila Hekmat

Nedenfor ses et værk af Rizan Arab:

Rizan Arab

 

Vi har også andre værker i den store sal, dels malerier af Ilse Korzitzki, dels malerier af Joakim Hansén.

Ilse Korzitzki’s stil – og motiv valg er uden sammenligning i den surrealistiske verden. Malerierne er en pragtfuld blanding af galskab og en forunderlig evne til at kunne sætte motiv på en idé eller et budskab. Budskabet – eller historien – i det enkelte maleri er ofte forholdsvist enkelt og at til forstå, også selvom det kan tage betragtere lidt tid at få øje på det – alt sammen understøttet af et uovertruffet teknisk niveau og en detaljerigdom. Malerierne er også alle præget af dybde og intens glød.

Først og fremmest kan man undre sig over hvordan ideen til det enkelte værk opstår. Tilblivelsen af et værk er sandsynligvis en blanding af en spontan idé og en eftertænksomheds periode hvor deltaljerne falder på plads.

Nedenfor ses et par af værkerne:

Ilse Korzitzki's Surabaja - Jenny

Titel: Surabaja – Jenny (Solgt)

 

Ilse Korzitzki's Concerto - Skurril

Titel: Concerto – Skurril (solgt) 

Ilse Korzitzki - hoere - se - tale

Titlerne: “Høre” “Se” og “Tale”.

Ideen til de 3 malerier opstod mens Ilse Korzitzki sad og læste om et nyhedsbureau. På fabelagtig vis kogte hun det begrebet ”nyhedsbureau” ned til 3 basis begreber:  ”Høre”, ”Se” og ”Tale”. Begreber der grundlæggende beskriver et nyhedsbureau.

Billedet til venstre er omridset af et øre. I midten står en reporter på en antenne. Nederst ses (det røde ”ben”) at noget af det der høres bliver sorteret fra, mens resten bliver videresendt (det grønne ben).

Samtidig med (eller før eller efter – måske slet ikke) ses ”begivenheden” via de 2 øjne. Det 3. store øje er ”6.” sansen der siger ”kan det nu passe?”. Hvis ikke begivenheden ”er beviselig” vurderes begivenheden – den røde mave. Igen bliver noget afvist (benet til venstre), mens noget bliver videresendt – benet der peger let til højre.

Den store mund på det 3. maleri er de mere højtråbende medier som eksempelvis Ekstrabladet. Øverst til venstre ses et hoved uden øjne og ører – formidleren aner ikke hvad han taler om. Lige under ses et hoved med en rød tunge. Denne formidler vil ikke sige noget før der er sikkerhed for at det er korrekt. De to ben/poser nederst symboliserer opbevaringen af begivenhederne: det tomme til venstre indeholder de ligegyldige/tomme nyheder, men benet/posen til venstre indeholder nyhederne med substans.

Et fantastisk værk. Det enkelte maleri måler 160 x 110.

 

Joakim Hansén:

Det helt grundlæggende tema i kunstneren Joakim Hansén’s malerier er menneskets komplicerede relationer til planeten vi alle bor på.

Ideerne til værkerne finder Joakim Hansén på rejser rundt om i verdenen: den lokale befolkning, bygninger, reklamer og meget andet danner tilsammen inspirationsgrundlaget. Samtidig med lytter Joakim Hansén også til forhistoriens store kunstnere og søger efter elementer som måske angiver hvad fremtiden bringer.

Alt i alt en glødende indsamling af informationer og inspiration som efterfølgende på fineste vis kommer til udtryk i de farverige og utroligt detaljerede værker. Stilen i en del af værkerne har klare referencer til tegneserie verdenen.

Joakim Hansén’s store værker er struktureret som symfonier med et væld af detaljer vævet ind i et rytmisk flow, hvor farven bestemmer temperamentet.

Der er ingen tvivl om at Joakim Hansén er en ægte multikunstner, idet han blandt andet har lavet posters og T-shirts for mange kendte virksomheder. Et andet eksempel er at han har udsmykket adskillige bygninger.

 

 

Rosa Elefanter

Titel: “Den lyserøde elefant”. Selv tromlerne i spillemaskinen bagerst i billedet er “korrekt gengivet”. Der var sjældent fuldt lys i alle tromlerne – hvilket Joakim Hansén har fået med på fineste vis. Detaljen kan næsten ikke ses på ovenstående fotografi.

 

 

Sunny side up - 1

 

Titel: “Sunny side up”. Som altid med Joakim Hansén’s malerier, er værket helt utroligt skarpt og detaljeret. Maleriet kunne også kaldes “Krig igen”. Heksene symboliserer granater der flyver hen over himlen. Spejlæggene er eksplosioner. Krigen har selvfølgelig medført en del ødelæggelser. Bemærk de forskellige armeer der stiller op til en “selfie”: Startende fra venstre med en sød general, “døden” en arketype af en general og ikke mindst et par rigtige helte – en smuk kvinde og et flot mand. Nederst ses at selvom 3 mand går igennem “svømmepølen” med deres “kalashnikov” over hovedet reagerer de ferierne gæster ikke.  Maleriet (olie og akryl) måler 230 x 270.

 

SQUASH II - small

Titel: “SQUASH II” (solgt).

 

Joakim Hansen

Titel: “Babels tårnet” (2 x 3,25 meter)