Home » Aktuel udstilling – store sal

Aktuel udstilling – store sal

 

Allan Bo Jensen udstiller i den store sal.

Mange mennesker på Fyn og ”nærmeste omegn” kender Allan Bo Jensen. For de som ikke kender ham, kommer her lidt om hans baggrund:

Allan Bo Jensen er egentlig københavner, men det kan man ikke høre på sproget længere….

Karrieren indenfor træets verden begyndte lidt tilfældigt i 1977 hvor han fik arbejde som skovarbejder. Herefter var hans skæbne fastlagt og han har siden 1987 haft eget firma med mange spændende og vidt forskellige opgaver: fra det mere traditionelle arbejde med at fælde, ofte meget store træer, til undervisning i træklatring. Gennem årerne er det selvsagt blevet til utallige træskulpturer i institutioner, hos private og i det offentlige rum.

Indimellem har der også været tid og mulighed for at hygge sig. I sommeren 95 deltog Allan Bo Jensen i Seqouia Tour 95 Sierra Nevada sammen med en kollega Lars Nørholm, hvor de klatrede i verdens 5. største redwood og senere i 2003 klatrede de i kyst-redwood i Legget i Californien.

Nu kunne man godt forledes til at tro at Allan Bo Jensen udelukkende ses med en motorsav eller en stor økse i hånden. Dette er på ingen måde et korrekt billede. Den røde tråd har altid – og vil altid være ”kreativiteten” i arbejdet og ”arbejdet” spænder vidt: Fra tegning over illustrationer til karikatur tegninger og sågar arbejder udført i ler.

Hermed er banen også ridset op til den kommende udstilling hos Galleri Hindhede, hvor der vises relieffer udført træ. Eksempler på titler er: ”De 4 årstider”, ”Kundskabens træ”, ”Klovn og ”Syndefaldet.

Udstillingen åbner søndag den 7. januar klokken 11. Allan Bo Jensen vil være tilstede på åbningsdagen og udstillingen afsluttes lørdag den 22. februar.

Nedenfor ses et par eksempler:

Allan Bo Jensen - Syndefaldet

 

Titel: Syndefaldet.

Allan Bo Jensen - Vanitas inspiration 1

 

Titel: Vanitas inspiration 1.

 

Allan Bo Jensen - Vanitas inspiration 2

Tiltel: Vanitas inspiration 2.

 

Vi har naturligvis også mange andre malerier i galleriet, blandt andet Ilse Korzitzki:

Titlen på maleriet nedenfor er “Big Mud Mama New Orleans”, 120 x 90 cm.

Ilse Korzitzki-6

 

Nedenfor ses “Høre”, “Se” og “Tale” af Ilse Korzitzki (160 x 110 pr maleri). De skal ses “Live” 🙂

Ilse Korzitzki - hoere - se - tale

Nedenfor ses endnu et –  bogstaveligt – meget stort værk af Ilse Korzitzki: “Kunst hat viele Väter”. (390 x 160)

Ilse Korzitzki

Lidt forklaring til ovenstående maleri – til dem der orker at læse det:

Ilse Korzitzki har selvfølgelig startet med at tænke at kunsten har mange mødre og fædre. Men idet et sådant maleri har brug for et centrum har hun valgt at skabe en universel kunstmoder i midten.

Denne kunstmoder bliver opsøgt af nogle ”sædceller” og disse er forsynet med særlige kendetegn således man kan gætte hvem de mandlige kunstnerne er.

Grundlæggende foregår ikke andet i maleriet end at en ”universel” kunstmoder bliver opsøgt af nogle mandlige kunstnere. Nogle vil hun tale med andre ikke. Det ses i maven på hende at nye kunstnere er på vej. De skaber alle over tid kunstværker der efterfølgende glider ned i bunden af maleriet, hvor vi dødelige kan få lov til at betragte dem.

For enden af den røde arm ses en hat. Hvis man kender Joseph Beuys (tysk kunstner og kunstteoretiker) vil man vide at han næsten altid havde en sådan hat på. Med udgangspunkt i at ”kunstmoderens” arm er rød, kan man gætte på at hun siger ”Nej tak”.  Kunstmoderen (Ilse) kan slet ikke lide manden: lidt efter hatten snævrer kroppen ind: ”Han bliver delt i 2 på et tidspunkt”.

For enden af den grønne arm ses en næse der lige rører spidsen af armen (kunstneren er ”OK”, grundet farven). Hovedet er set nedefra, øjenbrynene anes ovenfor. Hvis man tager udgangspunkt i at det er omvendt at se et hoved nedenfra kan man gætte på at kunstneren er Georg Baselitz. I en periode af hans karriere malede han tingene omvendt – altså på hovedet.

På han krop der forsvinder ud af maleriet og kommer tilbage, sidder i buen en mand med en hvid klud om hovedet. Det må være Van Gogh.

I nederste venstre hjørne ses en sædcelle hvor der er en næsten orange ”tændstik” mand indeni. Den er vanskelig at gætte… Et højt udannet par fra Tyskland kunne dog gætte hvem kunstneren er:  Kieth Haring. Han var en del af gruppen omkring Warhol, havde også en ”tryk baggrund” og han ville have gentaget denne figur på et medie, på samme måde som Warhol gjorde med ex. Dronningen.

For enden af kunstmoderens strakte ben ses 2 figurer. Den ene har et ”højt” sort overskæg – det må være Salvador Dali. Ved siden af ses en figur med noget blot i: Picasso.

Lidt til højre herfor ses en grøn, lidt forkrøblet mand. Det kunne være Toulouse-Lautrec der har taget farve efter det han nød lidt for ofte.

Til højre herfor ses en sædcelle der bestemt ikke er frisk. Sædcellen er placeret på ”bagsmækken” af en gris (ørerne ses længere til højre). Her skal man tænke på ”engelsk” og sige Francis Bacon. Han var en dygtig maler, men havde lidt specielle meninger………

Nederst i højre hjørne anes – i ”hovedet” på en sædcelle – en mund og næse samt en hånd. Hovedet holdes på skrå: Edward Munch’s ”Skriget” 😊

Kunstnerne i venstre side af maleriet er dem Ilse kan lide, dem til højre er hun ikke så vild med.  Det ses at de små sædceller øverst til venstre er hvide og friske. Dem til højre er mørke og falder nedad.

 

Vi har andre spændende billedkunstnere i galleriet, en af disse er Joakim Hansén:

Rosa Elefanter

Titel: “Rosa elefanter”, Olie 160 x 160 cm.