Home » Aktuel udstilling – store sal

Aktuel udstilling – store sal

Skandinavisk inspireret tysk kunstner Ilona Kelling

Ilona Kelling (Tyskland) udstiller for første gang hos Galleri Hindhede og galleriet tør godt love at besøgene vil få en oplevelse ud over det sædvanlige.

De udstillede værker er fyldt med detaljer og historier. Malerierne er nærmest indholdsbærere der ikke giver nogle svar, men søger dialogen: en skønsom blanding af realitet og fantasi.

Udover at Ilona Kelling tidligere er blevet undervist at en svensk kunstner er Ilona Kelling også inspireret af det skandinaviske formsprog og udtryk, hvilket tydeligt ses i værkerne. Kvinder spiller oftest ”hovedrollen” i det enkelte maleri og det er lige før Ingmar Bergman svæver i baggrunden, hvis éns fantasi på dagen går i den retning. Omvendt er malerierne også udtryk for at der er ”håb forude”.

Udstillingen starter søndag den 15. april og slutter lørdag den 9. juli.

Nedenfor ses enkelte af værkerne:

Ovenfor ses “Hoppet finns” 90 x 90

Ovenfor ses “Schwestern” 100 x 160

 

Ovenfor ses “Sagaland – Zirkus” 90 x 120.

 

Vi har naturligvis også mange andre malerier i galleriet, blandt andet Ilse Korzitzki:

Ovenfor ses “Check – In” 60 x 30

Ovenfor ses “Frochkönigen”. Den kære prinsesse har kysset den forkerte frø (anes nederst til højre). Hun er nu blevet en “Frø Dronning”. Men som Ilse Korzitzki siger: “Hun er ikke  så ked af det – hun har noget at ryge på og et glas i hånden.

Ovenfor ses den fantastiske “Frieda – Frühling” i fuldt flor. 50 x 70

Ovenfor ses “Viola – Veggie” 50 x 70. Hun ser ud til at have det vældig godt 🙂

Ilse Korzitzki-6

Titlen på maleriet ovenfor er “Big Mud Mama New Orleans”, 120 x 90 cm.

Nedenfor ses “Høre”, “Se” og “Tale” (160 x 110 pr maleri). De skal ses “Live” 🙂

Ilse Korzitzki - hoere - se - tale

Ovenfor ses “Høre”, “Se” og “Tale” (160 x 110 pr maleri). De skal ses “Live” 🙂

 

Ilse Korzitzki

Nedenfor ses endnu et –  bogstaveligt – meget stort værk: “Kunst hat viele Väter”. (390 x 160)

Lidt forklaring til ovenstående maleri – til dem der orker at læse det:

Ilse Korzitzki har selvfølgelig startet med at tænke at kunsten har mange mødre og fædre. Men idet et sådant maleri har brug for et centrum har hun valgt at skabe en universel kunstmoder i midten.

Denne kunstmoder bliver opsøgt af nogle ”sædceller” og disse er forsynet med særlige kendetegn således man kan gætte hvem de mandlige kunstnerne er.

Grundlæggende foregår ikke andet i maleriet end at en ”universel” kunstmoder bliver opsøgt af nogle mandlige kunstnere. Nogle vil hun tale med andre ikke. Det ses i maven på hende at nye kunstnere er på vej. De skaber alle over tid kunstværker der efterfølgende glider ned i bunden af maleriet, hvor vi dødelige kan få lov til at betragte dem.

For enden af den røde arm ses en hat. Hvis man kender Joseph Beuys (tysk kunstner og kunstteoretiker) vil man vide at han næsten altid havde en sådan hat på. Med udgangspunkt i at ”kunstmoderens” arm er rød, kan man gætte på at hun siger ”Nej tak”.  Kunstmoderen (Ilse) kan slet ikke lide manden: lidt efter hatten snævrer kroppen ind: ”Han bliver delt i 2 på et tidspunkt”.

For enden af den grønne arm ses en næse der lige rører spidsen af armen (kunstneren er ”OK”, grundet farven). Hovedet er set nedefra, øjenbrynene anes ovenfor. Hvis man tager udgangspunkt i at det er omvendt at se et hoved nedenfra kan man gætte på at kunstneren er Georg Baselitz. I en periode af hans karriere malede han tingene omvendt – altså på hovedet.

På han krop der forsvinder ud af maleriet og kommer tilbage, sidder i buen en mand med en hvid klud om hovedet. Det må være Van Gogh.

I nederste venstre hjørne ses en sædcelle hvor der er en næsten orange ”tændstik” mand indeni. Den er vanskelig at gætte… Et højt udannet par fra Tyskland kunne dog gætte hvem kunstneren er:  Kieth Haring. Han var en del af gruppen omkring Warhol, havde også en ”tryk baggrund” og han ville have gentaget denne figur på et medie, på samme måde som Warhol gjorde med ex. Dronningen.

For enden af kunstmoderens strakte ben ses 2 figurer. Den ene har et ”højt” sort overskæg – det må være Salvador Dali. Ved siden af ses en figur med noget blot i: Picasso.

Lidt til højre herfor ses en grøn, lidt forkrøblet mand. Det kunne være Toulouse-Lautrec der har taget farve efter det han nød lidt for ofte.

Til højre herfor ses en sædcelle der bestemt ikke er frisk. Sædcellen er placeret på ”bagsmækken” af en gris (ørerne ses længere til højre). Her skal man tænke på ”engelsk” og sige Francis Bacon. Han var en dygtig maler, men havde lidt specielle meninger………

Nederst i højre hjørne anes – i ”hovedet” på en sædcelle – en mund og næse samt en hånd. Hovedet holdes på skrå: Edward Munch’s ”Skriget” 😊

Kunstnerne i venstre side af maleriet er dem Ilse kan lide, dem til højre er hun ikke så vild med.  Det ses at de små sædceller øverst til venstre er hvide og friske. Dem til højre er mørke og falder nedad.

 

Vi har andre spændende billedkunstnere i galleriet, en af disse er Joakim Hansén:

Rosa Elefanter

Titel: “Rosa elefanter”, Olie 160 x 160 cm.