Home » Aktuel udstilling – store sal

Aktuel udstilling – store sal

Joakim Hansén.

Joakim Hansén (Sverige) har ”været hele vejen rundt”: han har designet plakater til rock- og jazzfestivaler, Moderna Muséet i Stockholm og eksempelvis Levi’s. Det er også på sin vis oplagt at Joakim Hansén har lavet vægmalerier i rockklubber, bikerbarer og hoteller, garneret med logoer samt albumcovers.

Siden 1978 har Joakim Hansén udført mange store arbejder for Stockholms historiske forlystelsespark ”Gröna Lunds Tivoli”. Han har blandt andet designet bygninger, lavet vægmalerier og ”figurer”. Seneste skud på stammen i forlystelsesparken er en 90 meter høj skulptur, hvor der øverst svæver en sol.

Udover at udstille på gallerier i Sverige, har Joakim Hansén også udstillet en del i udlandet: mindst 2 årlige udstillinger i Paris og Joakim Hansén var eksempelvis i 2016 også inviteret til ”Villa Carlotta” (Como,  Italien). Arrangørerne bag denne udstilling bad først om 3 – 4 malerier, men da de havde set nærmere på hans malerier skulle Joakim Hansén udstille alle de værker han havde mulighed for at medbringe.

Hvis man skal sætte Joakim Hansén ind i en bås, må denne være at malerierne har deres udspring fra tegneserier og street art. Malerierne kan være vilde og sprudlende, andre værker er rolige og eftertænksomme, ind imellem indeholdende en kommentar eller 2 om den verden vi lever i.

Udstillingen åbner lørdag den 14. juli klokken 11 og slutter ultimo august.

Nedenfor ses en del af de udstillede værker:

“Jailhouse Rock” – 200 x 178:

“New Liverpool Bar” – 161 x 125:

Hamnen – 150 x 150:

 

Havet – 72 x 100:

Twillight zoon – 54 x 100:

 

Vi har også andre kunstnere i den store sal, en af dem er Alexei Svetlov.

Mange kunstinteresserede i Danmark kender Alexei Svetlov. Alexei er født i Rusland, men har i mange år levet i Stockholm. Malerierne taler for sig selv – en helt utrolig fantasi verden, garneret med en sublim teknik. Vi har pt. 28 malerier af Alexei Svetlov – så hvis du holder af stilen, er der al mulig grund til at kikke ind.

Nedenfor ses nogle oversigts fotografier – desværre lidt mørke:

 

 

 

 

 

 

 

En anden kunstner er Ilse Korzitzki:

Nedenfor ses den fantastiske “Frieda – Frühling” i fuldt flor. 50 x 70

 

.

 

Nedenfor ses “Viola – Veggie” 50 x 70. Hun ser ud til at have det vældig godt 🙂

 

 

Nedenfor ses “Big Mud Mama New Orleans”, 120 x 90 cm.

Ilse Korzitzki-6

 

Nedenfor ses “Høre”, “Se” og “Tale” (160 x 110 pr maleri). De skal ses “Live” :-

Ilse Korzitzki - hoere - se - tale

 

Nedenfor ses endnu et –  bogstaveligt talt – meget stort værk: “Kunst hat viele Väter”. (390 x 160)

Ilse Korzitzki

Lidt forklaring til ovenstående maleri – til dem der orker at læse det:

Ilse Korzitzki har selvfølgelig startet med at tænke at kunsten har mange mødre og fædre. Men idet et sådant maleri har brug for et centrum har hun valgt at skabe en universel kunstmoder i midten.

Denne kunstmoder bliver opsøgt af nogle ”sædceller” og disse er forsynet med særlige kendetegn således man kan gætte hvem de mandlige kunstnerne er.

Grundlæggende foregår ikke andet i maleriet end at en ”universel” kunstmoder bliver opsøgt af nogle mandlige kunstnere. Nogle vil hun tale med andre ikke. Det ses i maven på hende at nye kunstnere er på vej. De skaber alle over tid kunstværker der efterfølgende glider ned i bunden af maleriet, hvor vi dødelige kan få lov til at betragte dem.

For enden af den røde arm ses en hat. Hvis man kender Joseph Beuys (tysk kunstner og kunstteoretiker) vil man vide at han næsten altid havde en sådan hat på. Med udgangspunkt i at ”kunstmoderens” arm er rød, kan man gætte på at hun siger ”Nej tak”.  Kunstmoderen (Ilse) kan slet ikke lide manden: lidt efter hatten snævrer kroppen ind: ”Han bliver delt i 2 på et tidspunkt”.

For enden af den grønne arm ses en næse der lige rører spidsen af armen (kunstneren er ”OK”, grundet farven). Hovedet er set nedefra, øjenbrynene anes ovenfor. Hvis man tager udgangspunkt i at det er omvendt at se et hoved nedenfra kan man gætte på at kunstneren er Georg Baselitz. I en periode af hans karriere malede han tingene omvendt – altså på hovedet.

På han krop der forsvinder ud af maleriet og kommer tilbage, sidder i buen en mand med en hvid klud om hovedet. Det må være Van Gogh.

I nederste venstre hjørne ses en sædcelle hvor der er en næsten orange ”tændstik” mand indeni. Den er vanskelig at gætte… Et højt udannet par fra Tyskland kunne dog gætte hvem kunstneren er:  Kieth Haring. Han var en del af gruppen omkring Warhol, havde også en ”tryk baggrund” og han ville have gentaget denne figur på et medie, på samme måde som Warhol gjorde med ex. Dronningen.

For enden af kunstmoderens strakte ben ses 2 figurer. Den ene har et ”højt” sort overskæg – det må være Salvador Dali. Ved siden af ses en figur med noget blot i: Picasso.

Lidt til højre herfor ses en grøn, lidt forkrøblet mand. Det kunne være Toulouse-Lautrec der har taget farve efter det han nød lidt for ofte.

Til højre herfor ses en sædcelle der bestemt ikke er frisk. Sædcellen er placeret på ”bagsmækken” af en gris (ørerne ses længere til højre). Her skal man tænke på ”engelsk” og sige Francis Bacon. Han var en dygtig maler, men havde lidt specielle meninger………

Nederst i højre hjørne anes – i ”hovedet” på en sædcelle – en mund og næse samt en hånd. Hovedet holdes på skrå: Edward Munch’s ”Skriget” 😊

Kunstnerne i venstre side af maleriet er dem Ilse kan lide, dem til højre er hun ikke så vild med.  Det ses at de små sædceller øverst til venstre er hvide og friske. Dem til højre er mørke og falder nedad.